Exponentiële Organisaties – waarom Nieuwe organisaties tien keer beter, sneller en goedkoper zijn – en hoe jij dat ook wordt

Auteurs: Salim Ismail en Yuri van Geest

Op 17 juni 2015 gaf Yuri van Geest op het Customerzz Event in het ABN AMRO gebouw te Amsterdam zijn presentatie ‘Noodzaak voor verandering en aan de slag!’, gebaseerd op het boek Exponentiële Organisaties. Door de enorme passie waarmee Yuri van Geest sprak, overtuigde hij mij dat we aan de vooravond staan van een onvoorstelbaar tijdperk. De boodschap die hij verkondigde was duidelijk: Organisaties moeten zich anders organiseren in deze snelveranderende tijd. Doen ze dat niet, dan zullen ze het niet overleven.                            

Het boek ‘Exponentiele organisaties’ kan zowel als leidraad en als overlevingsgids beschouwd worden voor startups, bedrijven in het middensegment, grote organisaties en voor de CEO’s. Het is een boek voor iedereen die concurrerend wil blijven en nog mee wil blijven doen. De auteurs Yuri van Geest, Salim Ismail en Michael Malone bestudeerden de honderd snelstgroeiende starters van de afgelopen 6 jaar uit de hele wereld. Ze kwamen tot verschillende interne maar ook externe kenmerken die een organisatie deels nodig heeft om mee te gaan met verandering. De onderzochte bedrijven zijn allemaal zogenoemde Exponentiële Organisaties (ExO), waarvoor geldt dat de impact (of opbrengst) disproportioneel groot is – ten minste tienmaal groter – vergeleken met soortgelijke organisaties, door het gebruik van nieuwe organisatietechnieken, die versnellende technologieën inzetten. Het zijn volgens de auteurs exponentiële organisaties omdat ze de structuur vertegenwoordigen die geschikt is om mee te gaan met de versnellende, non-lineaire, door internet gestuurde snelheid van het moderne leven. De op informatie gebaseerde wereld ontwikkelt zich exponentieel terwijl onze organisatiestructuren nog steeds in grote mate lineair zijn. De informatie gebaseerde omgevingen zijn in staat om snel te groeien, en daarmee eens per twee jaar te verdubbelen (Wet van Moore).

Alle onderzochte ExO’s beschikken over een zogenaamd ‘massive transformatie purpose (MTP)’ of te wel een hoger doel om iets radicaal te veranderen. ‘Alle informatie in de wereld ordenen (Google)’, ‘Uitvindingen toegankelijk maken (Quirky)’ of ‘Op een positieve manier een miljard mensen beïnvloeden (Singularity University)’ zijn uitstekende voorbeelden van een MTP. Daarnaast zijn er tien kenmerken die staan voor de interne werkwijze en externe bronnen die ze aanwenden om te komen tot exponentiële groei. De vijf externe kenmerken worden aangeduid als zijnde SCALE (Staff on demand, Communicty & crowd, Algorithms, Leveraged assets en Engagement). De vijf interne kenmerken, IDEAS (Interfases, Dashboards, Experimentation, Autonomy en Social), geven inzicht hoe een organisatie de ‘chaos’ weet te beheersen en niet uiteenvalt terwijl ze met een hoge snelheid groeien. ExO’s managen de output van externe SCALE-kenmerken met behulp van hun MTP en het controlerende raamwerk van de vijf interne IDEAS-kenmerken. Belangrijk hierbij is dat hoe meer assets en personeel je hebt, hoe lastiger het is om over te schakelen op andere strategieën en businessmodellen. Hoe meer je bedrijf op informatie gebaseerd is, hoe wendbaarder het strategisch gezien is. Niet elke ExO beschikt over alle tien de kenmerken, maar hoe meer ze er heeft, hoe meer schaalbaar ze meestal is. Wanneer er sprake is van minimaal vier kenmerken, spreken de auteurs over een ExO en kun je weglopen bij je concurrent.

Het boek beschrijft niet alleen relevante voorbeelden over hoe ExO’s zijn ontstaan, wat de MTP’s zijn, en welke intern- en externe kenmerken de organisaties hebben, maar ook hoe bestaande organisaties zich kunnen transformeren tot een succesvolle ExO. Een eenduidige oplossing is er niet, maar wel worden bedrijven onder de loep genomen die van een bestaand bedrijf een exponentieel bedrijf zijn geworden. Een oplossing kan voor gevestigde bedrijven zijn om te beginnen met wat er al is en van daaruit verder te bouwen, zoals GoPro heeft gedaan en TedX-evenementen. Andere mogelijkheden zijn disrupt; een radicale verandering in een organisatie zoals de iPhone van Apple en de FuelBand van Nike, transformatie van het leiderschap of juist partnerschappen met, belangen in of overnames van ExO’s. Een trend die we steeds vaker zien terug komen is een ExO’s oprichten en laten experimenteren aan de rand van een organisatie om zo veelbelovende initiatieven te ontplooien.
Bedrijven komen tot het besef dat ze, willen ze concurrerend blijven, hun gevestigde aannames in twijfel moeten trekken en zich aan de nieuwe realiteit moeten aanpassen. Ze moeten overstappen op een praktijk die beter geschikt is voor een versnellende wereld.

Ik deel de mening, of eigenlijk anders gezegd de waarschuwing, dat we aan de vooravond staan van een onvoorstelbaar tijdperk. De prognose is dat we van acht miljard met internet verbonden apparaten naar vijftig miljard apparaten in 2025 gaan en misschien worden dat er zelfs een biljoen. Wij denken nu misschien dat we na dertig of veertig jaar in het tijdperk van de informatierevolutie al de meeste ontwikkelingen hebben gezien. Maar volgens de auteurs en de exponentiële meetmethode hebben we pas 1 procent gehad. Niet alleen ligt het grootste deel van alle groei nog voor ons, álles ligt nog voor ons! En ook álles raakt ontwricht bij dit proces!

Het boek geeft vele voorbeelden van de manier waarop exponentieel denken en handelen niet alleen ontwrichtende nieuwe bedrijven heeft opgeleverd, maar ook tot opzienbarende progressie en verandering in bestaande ondernemingen heeft geleid. Het is een gebruikersaanwijzing die je nodig hebt om je eigen bedrijf om te vormen tot exponentiële organisatie. Daarnaast raad ik het boek aan voor iedereen die ook maar een beetje ondernemerschap geest heeft, want na het lezen van dit boek kijk je vanuit een heel ander perspectief tegen je eigen of andere organisaties aan.

 

Recensie door Joost Verstegen

(https://www.managementboek.nl/boek/9789047008330/exponentiele-organisaties-salim-ismail#recensies)